Kontrolowanie wskaźników finansowych przez przedsiębiorcę jest kluczem do sukcesu firmy. Pozwala ono na trzymanie ręki na pulsie i szybszą reakcję w wypadku komplikacji. Jest to najkrótsza droga do osiągnięcia określonych rezultatów, jakie przybliżą przedsiębiorstwo do osiągnięcia postawionych celów.

Monitorowanie wskaźników finansowych jest ważne z wielu względów. Ułatwiają one m.in. ocenę, czy firma generuje zysk. Co więcej, na ich podstawie można podejmować bardziej świadome decyzje biznesowe, które uchronią przedsiębiorstwo przed nieprzemyślanymi wyborami. Wskaźniki płynności pozwolą na monitoring zdolności do spłacania zobowiązań, a co za tym idzie, do utrzymania płynności finansowej. Jej brak może nieść za sobą liczne, negatywne konsekwencje – w najgorszym wypadku, nawet bankructwo.

Które wskaźniki powinien monitorować przedsiębiorca?

Wskaźniki rentowności

Mierzą one dolność przedsiębiorstwa do generowania zysku z działalności finansowej, inwestycyjnej i operacyjnej – są one kluczem do oceny przekształcania obrotów czy kapitału w zysk. Należą do nich m.in. marżą brutto, marża operacyjna, rentowność aktywów, rentowność sprzedaży i kapitału, marża zysku netto czy EBITDA.

Wskaźniki płynności

Wskaźniki płynności koncentrują się na wskazaniu bezpieczeństwa pokrycia najbardziej wymagalnych zobowiązań, co stanowi kluczowy punkt utrzymania stabilności finansowej. Wskaźnikami płynności są np. wskaźnik bieżącej (Current) i szybkiej (Quick) płynności, wskaźnik gotówkowy, wskaźnik pokrycia odsetek czy wskaźnik obrotu należnościami.

Wskaźniki efektywności

Wskaźniki efektywności wskazują, jak przedsiębiorstwo zarządza zasobami w celu generowania przychodów. Są to m.in. rotacja zapasów, okres obrotu zapasami, rotacja należności, efektywność aktywów czy efektywność kapitału własnego.

Wskaźniki zadłużenia

Wskaźniki zadłużenia informują zarówno o stopniu finansowania działalności firmy poprzez długi, jak i tego, czy jest ona zdolna do spłaty tego długu. Należą do nich: wskaźnik długu do kapitału, wskaźnik długu do aktywów, wskaźnik pokrycia odsetek czy pokrycia zobowiązań.

Wskaźniki rynkowe

Używa się ich głównie jako inwestor, by ocenić wartość firmy na rynku kapitałowym i jej potencjału inwestycyjnego. Może to być wskaźnik ceny/zysku, ceny/wartości księgowej, dywidendy lub ceny/przychodu.

Podsumowanie

Analiza wyżej wymienionych wskaźników finansowych może przynieść długotrwałe benefity w zarządzaniu finansami przedsiębiorstwa. Dzięki temu, łatwiej jest zrozumieć, jak firma zarządza swoimi zasobami oraz czy (i jak) efektywnie generuje zyski. Taka analiza wymaga także uwzględnienia kontekstu ekonomicznego oraz specyfiki branży.

Wskaźniki finansowe mogą służyć do podejmowania ważnych decyzji strategicznych, a zarządowi firmy pomogą stwierdzić, które obszary działalności są najbardziej i najmniej rentowne.

Komentowanie zablokowane